Zawód: powieściopisarz - Haruki Murakami


Dla wszystkich miłośników Murakamiego i tych, którzy dopiero chcą zacząć czytać japońskiego bestselerowego pisarza.

Gdyby podzielić ludzi na "psowatych " i " kotowatych", myślę, że mam całkowicie "kotowaty" charakter. Kiedy ktoś mi mówi "w prawo zwrot", mam skłonność do odwracania się w lewo. Czasami nawet czuję z tego powodu wyrzuty sumienia, ale taka jest moja natura i nic na to nie poradzę. Dobrze, że na świecie są różni ludzie. Jednak japoński system edukacji, którego na sobie doświadczyłem wygląda mi na taki, którego celem jest wychowanie ludzi na "psowatych", pożytecznych dla grupy, a czasami nawet idzie dalej i stara się uformować ludzi "owcowatych", by poszli całym stadem za przewodnikiem do celu. Zdaje mi się, że ta tendencja jest widoczna nie tylko w systemie edukacji, ale rozciąga się na cały system społeczny Japonii, z firmami i urzędami państwowymi włącznie (...). Dopiero kiedy w społeczeństwie połączą się różne sposoby myślenia i  światopoglądy w różnych kontekstach czasowych, będzie ono mogło harmonijnie i efektywnie (...) funkcjonować.
(fragment książki)

Eseje zawarte w tomie, to zbiór przemyśleń autora dotyczących zarówno takich kwestii jak system edukacji w Japonii, ale również tych bardziej osobistych, dotyczących całego procesu twórczego oraz technicznych składników warsztatu literackiego autora. Tworzenie postaci, dobieranie odpowiedniego narratora i całej struktury powieści, to nie lada gratka dla zainteresowanego czytelnika. W zbiorze esejów znajdziemy również takie, które mają formę wspomnień -  pamiętnika, a dotyczą pierwszej powieści pisanej nocami w wolnych od pracy chwilach, kuluarów pierwszej nagrody czy tłumaczeń na język angielski.
Książka dostępna na portalu Legimi.


Komentarze

Popularne posty